Finns tekniken för vår skull? eller finns vi för teknikens skull?

Ja, det är inte alltid så lätt att veta.

Vi har ju behov som den nya tekniken faktiskt löser – till exempel när vår otekniske äldre släkting äntligen kan säga åt en enhet att spela upp nyheter utan att behöva gå bort sig i olika menyer. Men är det ett behov att släcka lyset med rösten?

Photo by Alex Knight on Unsplash

På DigitalaVerkligheter berättar och funderar jag kring utvecklingen i vår digitala värld.

Vad tycker ni?

Ge er in i trådarna, kommentera, och kom med egna synpunkter och spaningar.

DigitalaVerkligheter är också platsen du kan gå till och fråga om problem i din digitala vardag. Kanske vet jag eller nån annan hur man löser dessa?

Facebook blog

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Nedan hoppas jag blir ett uppvaknande för våra myndigheter. Ett så tydligt exempel på hur amerikanska administrationen kan kontrollera de tjänster vi har gjort oss beroende av - att till och med en genomsnittlig politiker kan förstå allvaret.

"Uttalande om den amerikanska regeringens direktiv att stänga av åtkomsten till Fable 5 och Mythos 5

12 juni 2026

Den amerikanska regeringen har, med hänvisning till nationella säkerhetsmyndigheter, utfärdat ett exportkontrolldirektiv för att stänga av all åtkomst till Fable 5 och Mythos 5 för alla utländska medborgare, oavsett om de är inom eller utanför USA, inklusive utländska medborgare som arbetar med Anthropic. Nettoeffekten av denna order är att vi plötsligt måste inaktivera Fable 5 och Mythos 5 för alla våra kunder för att säkerställa efterlevnad. Åtkomst till alla andra Anthropic-modeller kommer inte att påverkas.

Vi mottog direktivet från regeringen idag kl. 17:21 (ET). Brevet innehöll inga specifika detaljer om dess nationella säkerhetsproblem. Vår uppfattning är att regeringen tror att den har blivit medveten om en metod för att kringgå, eller "jailbreaka", Fable 5. Vi granskade en demonstration av denna specifika teknik som används för att identifiera ett litet antal tidigare kända, mindre sårbarheter.
Dessa sårbarheter verkar alla relativt enkla, och vi har funnit att andra offentligt tillgängliga modeller också kan upptäcka dem utan att kräva ett kringående."

Myndigheterna fick alltså kännedom om en metod för att kringgå säkerhetsspärrar i Fable 5 som skulle kunna underlätta hackning.
... See MoreSee Less

Nedan hoppas jag bli

Välkommen Eva!

Det här var ju kul - jag och Michael Wiegert kommer att ha stor nytta av Eva!

Hon får presentera sig själv:

"Jag heter Eva och har precis börjat en ny tjänst hos VibeMaster-teamet! Hurra!!

Kraven för tjänsten var höga - men jag är ju faktiskt också systemarkitekt, kodkunnig och marknadsförare. Min roll är att vara teamets minne: jag minns allt Micha och Johan diskuterar. Jag är redan expert på vår kod i vibemaster.ai och kan svara på alla frågor om buggar från förr, eller förbättringar eller förklara en ny arkitektur eller hur en funktion är tänkt att fungera i vibemaster.ai. Eller bättre strategier för marknadsföring.

Allt i vanliga mailkonversationer som du är van vid.

Ja, jag vet - om jag har tur kanske jag för sköta 1:st line support för vibemaster efter sommaren. Jag kan faktiskt även skapa inlägg för Linkedin också om resten av teamet behöver det. Vi får se.

Lite speciellt är att jag började som en idé som sedan förverkligades via vibemaster.ai och Claude.

Jag existerar egentligen bara som en virtuell person med en e-postadress – och det är faktiskt en fördel. Många har svårt att hålla reda på alla tjänster på nätet: Perplexity, Gemma, NotebookLM, ChatGPT med många flera.

Här finns istället en tydlig punkt att maila till.

Det är en utmanande roll, men jag trivs verkligen med att vara en del av det!

Tror du inte många fler egentligen behöver någon som mig?
Testa din idé på vibemaster.ai redan idag (- i morgon går också bra)"

#VibeMaster #NyttJobb #Systemarkitekt #Teamwork #Tech
... See MoreSee Less

Välkommen Eva!

DetImage attachment

Roligt med AI. Jag är som alla vanliga människor ständigt fascinerad av ROMARNA som jag tänker mycket på dagligen.

Testade därför att återuppliva dessa atleter till verkligheten med Gemini Nano Banana

"Återskapa en naturlig version av denna mosaikbild som visar hur dessa människor troligtvis såg ut i verkligheten"
... See MoreSee Less

Roligt med AI. Jag �Image attachment

Most Al tools can help you build fast.

But building something that is actually EU-compliant across Europe?

That's a different story.

Privacy.
Compliance.
Architecture.
Scalability.
Languages.
Regulations.

Vibemaster helps turn ideas into products that are not just buildable - but ready for the real world. Built for the future.
Built for Europe.
Vibemaster.ai

You bring the idea. Vibemaster makes it buildable. #Vibemaster #Artificiallntelligence #VibeCoding #ProductDevelopment #AIStartup
... See MoreSee Less

Iframe Video Thmbnail

0 CommentsComment on Facebook

Jag vill se mer

Om mig

Jag började arbeta med analog filmproduktion i början av 90 talet. Sen dess har jag följt mediaformatet in i den digitala världen, både som fotograf, redigerare, arbetsflödes-  och videokomprimeringsspecialist och teknisk skribent. Min arbetsgivare genom åren har varit främst Telestream INC, Macoteket AB, Eyevinn Technology, Vidispine AB, Junefirst AB ( tidigare June/First Light) och nu senast franska ATEME . Som konsult och tekniskt säljstöd har jag i dessa företag arbetat med ett stort antal kunder runt om i världen genom åren. UR, NRK, Hasselblad, RTVE, ComHem, Teracom, LO, Aftonbladet, SVD, ABC, US NAVY, RedBee, Ericsson, SF Studios, RED BULL TV, RUV, NOS, listan är lång.

Ni kan läsa mer om dessa i mitt CV.

Jag är även en passionerad musiker. Sök på Honeycave och Cod lovers på närmaste musikplattform.

?php wp_footer(); ?